IK WIL EEN IEGELIJK AL JAREN LANG UITNEMENDER ACHTEN DAN MIJZELVE…

“IK WIL EEN IEGELIJK AL JAREN LANG UITNEMENDER  ACHTEN DAN MIJZELVE,  MAAR HIJ/ZIJ DIENT DAN WEL EERST EVEN TE  BEWIJZEN DAT ’ T OOK TERECHT IS,  ANDERS GA IK GELIJK HELEMAAL LOS…”
 
Fred van der Wal: ”Kunst & Kristendom zijn net als Gods wegen ondoor grondelijk en zoals U allen al lang bekend van Bob den Uyl, zeer zelden aangenaam voor de moderne, eigentijdse medemensch, zoals U en ik die zich ten alle tijd wil laten leren, maar liever niet komt tot de werkelijkheid, want die is te vaak pijnlijk.
En verder?
Ach,wat, zout toch op naar je eiland; Ik wil zoals de Grote Schriftsteller Paulus in het N.T. zo treffend  zegt een iegelijk uitnemender achten dan mij zelve, laat ik U dat even vertellen, maar hij/zij dient eerst even te bewijzen dat hij/zij die positie ook ten volle verdient en anders is daar de grote verdwijntruuk van de gehaktmolen van de vergetelheid!
De merkwaardige  combinatie Kerk, K.t ( plat, drieletterwoord voor vrouwelijk geslachtsdeel)  & Kapitaal heeft nooit mijn warme belangstelling gehad, daar kunt U donder en bliksem op zeggen! En mag ik misschien? Of niet soms?”
 
U bezocht op de Dag des Heeren jaren lang regelmatig, doch tegen heug en meug, een pinkstergemeente in Heerenveen tot het jaar 2000 van de grote Wende? Hoe denkt U zich in dat antikulturele, laag geschoolde gezelschap eigenlijk te handhaven als bescheiden beeldend kunstenaar?
 
“Mijn enige ambitie in dat oninteressante gezelschap was niet meer dan de neutrale kleur aan te nemen van de muur en één te worden met de bont gekleurde bloemen op het behang en die zwijgen van nature in kommissie in hunne bevroren stralende gelukzaligheid zoals wij allen zien wanneer ons de ogen geopend worden, want die hebben niets nodig. Zelfs geen water of pokon. En ook geen licht of uitzicht. Het is hier de Eiffeltoren niet!   Ik ben  Feike ter Velde van de E.O. niet! Wat wilt U ook eigenlijk? Zal ik mijzelf aanbe velen? Voor wie, wat, waar? Een puike, gerieflijke outsider positie is het enige dat ik begeer in het leven en zelfs dat wordt mij misgund door die evangeliekikkers, laat ik U dat vertellen.
En na de kerkgang? Koffie met koek voor toe, een praatje hier, een praatje daar, wat gelul in de ruimte en ten lange leste (net als in de Ghysbrecht van Aemstel: gevlucht uit diens benauwde veste) een dagblad Het Parool en de Volkskrant op te halen bij het station om ietwat bij te komen en mijn Amster damse roots op die manier levensleswater te geven.
Eens Amsterdammer, altijd Amsterdammer, stad van mijn hart, geest en ziel, dat gaat nooit meer over. Je moet toch wat als mensch achter de kunstenaar om je in te verdiepen!
 
Ach, meneer,wat stelt het nou allemaal voor in Friesland! Wat kan een hoog geschoolde kameleon anders in de provincie dan de de couleur locale van mest, mist en moeras aan nemen en zich daarmede mee besmetten? Mimicry is mij al bij de geboorte op het lijf geschreven. Een biologiese noodzaak hier tussen die knakkers. Een survival of the fittest! Alleen daarom ben ik als geboren survivor niet om het leven gekomen zoals mijn broer of  tot een onmondig onhandelbaar psychiatries geval verworden als mijn mensen schuwe, getroebleerde vijandige zuster, die met iedereen herrie zoekt en al vijftien jaar tegen jan en alleman pro deo aan het procederen is en monomaan mummelend  door het leven mompelt, hompelt en schrompelt.
Als je zo moet leven kun je beter gelijk aan het gas gaan, zoals mijn biologiese vader in 1949 poogde in aanwezigheid van zijn kinderen! Ik zag dat als een fantastiese show, een puike opvoering en die show must go on, alleen ging het zo gassig ruiken en huis en benam het de adem nog al!  Blauw aangelopen werden we net op tijd gered.
Hij verdween dus een half jaar in een gekkenhuis en daarna wachtte daar de jarenlange psychotherapie. Ik ken dan ook sindsdien weinig  mededogen met halluvve zolen, minkukels en misfits in zoverre zij het aan zichzelf te danken hebben!
Wil je je voor de trein gooien in je miserie en kolere? Vooral doen! Ik wil niet een handje helpen, hoor, daar niet van! Opgeruimd staat netjes, zegt een enkele zielzorger.. maar leuk voor een treinebstuurder is anders. Heel modern en gedurfd zo’n zelfvergassing voor die na oorlogse tijd zo vlak na Dachau waar volgens een columnist nog steeds de gas rekening niet van betaald is. Ik ben het daar niet mee eens.
De Duitsers hebben geleden onder de geallieerde bombardementen en de opdeling van Duisteland was ook geen feest. Ik ben pacifist. Ex-dienstweige raar.  Moge God me bewaren voor al die ellende van op anderen te schieten, zeg! Ik heb mijn portie wel gehad en wie me te na komt die zal het weten! Vraag maar  aan de op art. 31 vrijgemaakt gereformeerde Hans doktorandus  die mij achter mijn rug om jaren lang belachelijk maakte tegen zijn gerefor meerde vriendjes, die gefrustreerde plattelands tekenleraren!
Wie te stom is voor de universiteit en te laf voor de handel, ja, die wordt bij gebrek aan beter tekenleraar!
Tekenleraren zijn een arrogant, onbetrouwbaar soort, net aals academici. Ik kom uit Amsterdam en ken daarom als kunstenaar geen erbarmen of genade! Neen, ik heb het met mij zelf echt heel goed getroffen en ben dik tevreden sinds de I.T. fondsen weer omhoog spuiten, daar helpt geen moedertje lief aan. Niet te stuiten, die opgang! Alsof je een emmer dukaten leeg gooit in mijn schoot! Dan voel ik mij weer van ouds die geboren direkteur en het artistieke genie dat ik ten diepste ben! Ja, dat kunnen de gristelijke kollegaat jes natuurlijk niet hebben en dan krijg je de vlucht naar voren in de agressie! Ach,wat; ik heb diepe kompassie met ze! Diepe kompassie, maar verder geen enkel begrip voor sufferds en sukkels! Er is een artistiek heel fijnchristelijk echtpaar uit Friesland dat met de glimmende fluorescerende fietsbroek vol zendingsdrift anderhalf jaar niet met mij heeft willen praten uit pure jaloezie!In artistiek evang
elieland herkent alleen middelmaat de middelmaat en daar steek ik boven uit! Daarom ben ik ook altijd afgewezen voor het lidmaatschap van Christian Artists omdat daar een gefrustreerde Friese tekenleraar voorzit ter was met de even gefrustreerde verkeerd uitgepakte niet al te koosjere gehaktbal M., een teken leraar van de Christelijke Akademie te K. als zijn secondant. Ze zouden er samen voor zorgen dat ik nooit van mijn leven de christelijke akademie binnen zou komen.

”Nog niet door de achterdeur!” snoof  de vrijgemaakt gereformeerde ja knikker M. woedend.
Ze vergaten alleen dat ik nooit de ambitie had  de christelijke akademie binnen te komen.
Mijn ingediende sollicitatie onder druk van de op stellers van de schets voor een christelijke akademie heb ik uit eigen beweging na een week te rug getrokken toen ik via via hoorde dat de gereformeerde Groningse tekenleraren J. en M., leden van de sollicitatie kommisie, grote bezwaren tegen mij als beeldend kunstenaar had. Ik laat mij niet door een talentloos provinciaaltje koeieneren. Wat denkt U wel! Ik ken L. als een onbetrouwbare Groninger, die het akademiemodel van Minerva in Groningen pakte. Hij is een talentloze charletan, die voortdurend in onmin met zijn wijf leefde en wiens woord minder waard is dan een halve koperen cent van voor de oorlog, net als zijn waterverfjes en kladschilderijen. Hij heeft mij in de tachtiger jaren samen met zijn maatje de even gereformeerde als onnozele broeder Leo (van de EO) een keer of twee besodommieterd opeen manier dat  de honden er geen brood van lusten, maar dat is heel normaal in gristelijke kring. Als je een griffer meerde broeder een hand geeft kun je na af loop je ballen natellen. Vaste prik dat je er ongemerkt één of meer kwijt bent! Die E.O. leden; ach, ik waardeer hun goedgelovigheid en goede bedoelingen maar heb er diepe kompassie mee!Diepe kompassie!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie