FRED VAN DER WAL: TEKENLERAREN ZIJN DE NATUURLIJKE VIJANDEN VAN DE KUNSTENAAR


TEKENLERAREN ZIJN DE NATUURLIJKE VIJANDEN VAN DE VRIJE BEELDENDE KUNSTENAAR

Maart 1967 verscheen in Dagblad De Tijd een buitengewoon negatieve recensie van de tekenleraar Levinus Tollenaar over het werk van Fred van der Wal dat daarentegen zeer lovend besproken werd in het Vrije Volk. In zijn vrije tijd mocht deze tollenaar niets zeggende, flauwe stukjes over kunst schrijven waarmee hij deel uit maakt van een groot leger van onbenullige dames en heren die hun ongefundeerde onzin mogen spuien als ze goed bevriend zijn met de redactie.
Tekenleraar Tollenaar (in Bijbelse zin geen gunstige achternaam) verklaarde ronkend van eigen dunk in zijn artikel dat Fred van der Wal psychotherapie behoefde en de maker van de tekeningen een gevaarlijke krankzinnige was die voor goed in het gekkenhuis thuis hoorde.
Fred van der Wal zou Fred van der Wal niet zijn als hij niet onmiddellijk naar zijn toen nog wrakke tekentafel toog om bovenstaande prent in O.I. inkt te vervaardigen, waar op een Cassius Clay uit haalde met een linkse directe naar de glazen kin van de broze tekenleraar Tollenaar onder het motto "Knock Out L. Tollenaar".
Deze tekening liet onze voortvarende artiest in honderdvoud afdrukken in off set en stuurde die rond aan Haarlemse kunst hotemetoten die er in koor schande van spraken. Tollenaar kwam om het leven door op een winterse dag van zijn bevroren stoepje te glijden, op indrukwekkende wijze een halve salto te maken en met zijn tekenkop tegen een hardstenen paaltje het leven liet. 
Onze unverfroren artiest Fred stuurde als hard boiled artistde nabestaanden een broodje halfom 
met daarbij een briefje dat de overledene daar misschien van op zou knappen
Fred van der Wal, die in Haarlem onder beeldende kunstenaars -meestal drankzuchtige zoontjes van chirurgen en advocaten- bewonderend, maar ook afgunstig werd gezien als "De tweede Op gang Van Jan Cremer" stelde hiermee een daad van belang, die onder de ingeslapen provinciale suffe kunstenaars geen precedent kende.
Voor het eerst in de lange historie van brave, provinciale kunstenaartjes liet Fred van der Wal een frisse wind waaien door het onderdanige, laffe kunstenaarsbestand, dat bij voorkeur bibberend rond liep in een duffelse montycoat en een King Size Alpino .
Het was de begin fase van het niet te stuiten kunstenaarschap van een Groot Artiest, die door roeien en ruiten ging maar ook door alle bochten des levens over de vluchtheuvels gierde op twee banden, ook bij het driebanden spel! Dit gaat ver! Dit gaat zéér ver!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

35 reacties op FRED VAN DER WAL: TEKENLERAREN ZIJN DE NATUURLIJKE VIJANDEN VAN DE KUNSTENAAR

  1. fredvanderwal zegt:

    Wat een klasse, meneer van der Wal! Wat een kledder van een tekening! Wat een uitdrukkings kracht! En ook nog een diepere uitdrukking! Dat is pas echte kunst, daar kunnen al die gesubsidieerde droplullen een punt aan zuigen, dat kun je zo wel zien!

  2. maria zegt:

    Kunstenaars die therapie behoeven…
    Ken je het vreselijke prefascistische werk van Max Nordau ‘Entartung'(1892; NL ‘Ontaarding’) , waar Nordau op 1000 pagina’s betoogt dat moderne kunstenaars allemaal ziek en ontaard zijn en dood geslagen dienen te worden.
    Het staat een beetje over Nordau op mijn blog, maar ik heb ook http://www.passagenproject.com/inhalt.pdf
    over hem gedaan ( in het Duits)

  3. cor zegt:

    ha….aanbevolen….dat klinkt als een klok; ik ben gek op borden

  4. fredvanderwal zegt:

    Beste Maria,
    Nee, dat ken ik niet maar ben er zeer geïnte resseerd in. Ja, ik zou sommige collegaatje s ook wel dood willen knuppelen maar eerste heel lang seksjuweel martelen dat mag allemaal niet van mijn geloof ten eerste en ten tweede krijg ik dan niet justititie (die slaapt) maar Peter R de Vries achter me aan en dat is nog veel erger.
    Jouw weblog is één van de meest interessante weblogs en als iemand een RBA status verdient ben jij het wel!

  5. fredvanderwal zegt:

    Cor
    Ik hou ook van borden, maar hoezo? Welk bord? Verbodsborden? Bord met petatje oorlog of met kwakkemone? Dan ben ik je man als er een laars pils naast staat want geklokt moet er worden in de Bierkeller, anders heb de kuns geen enkele zin.Reactie is geredigeerd

  6. maria zegt:

    Fred, ik zal er nog meer over bloggen over kunst,psychiatrie en ontaarding.
    Nog twee dingen: Waar is JOUW hand als zelfportret??
    En: Ken je het boek van Niklaus Largier: "Lob der Peitsche, Eine Kulturgeschichte der Erregung" ??
    Interessant ook voor niet-SMers.
    Ik heb een jaar lang op de RBA lijst gestaan.. maar ben er nu vanaf omdat de nieuwe regels zijn, dat je max 4 maanden achter elkaar RBA mag staan. Dan minimaal drie maanden pauze.
    Vind ik prima, het is belangijk met roulatie.

  7. fredvanderwal zegt:

    Maria,
    Je hoort constant op het RBA!!!Straks verdere reactie!

  8. Zoenvis zegt:

    Mmmmmm…mn lieveling wordt al heerlijk geaccepteerd op het volkskrantblog…dat is mooi om te zien….wat het weglaten van gekke obsene satirische teksten wel niet kan doen….gelukkig blijft het vlees braden…..en ben ik vandaag gelukkig…gelukkig dat ik hier weer ben…gelukkig dat de zon schijnt…en gelukkig dat de tijd verder tikt en mooie dingen doet… ben je daar Taalbeest?

  9. Zoenvis zegt:

    ‘gekke’is natuurlijk zeer positief bedoeld…daar ik ook heerlijk prettig gestoord ben…..

  10. Zoenvis zegt:

    Waar is mn lieffie nou?????

  11. Isis Nedloni zegt:

    Mmmm…je bent in Cosne….en missen we elkaar in the open…..volgende keer beter he……ik kan niet in de bieb logeren…alhoewel…ik zou het wel kunnen…en de boeken vinden het ook zeer leuk als ik in de bladzijde snuffel….de tekening vind ik krachtig met veel zeggingskracht…buiten de sterke symboliek ademt ze ook het vrouwelijke en het mannelijke uit…kunst…ze geeft heldere sporen…brengt ons naar de kern…dag lieve mooie man…tot later Taaldier….ik kan er steeds beter tegen om op je weblog te komen…de tranen blijven nu meer achter mijn ogen…xxxxxxxZOENVIS…TOT LATER

  12. Klaverblad zegt:

    De 17e eeuwse Hollandse Schilderkunst had vermaarde tekenscholen. Geen schilder die hen niet bezocht..
    Maar grote talenten komen er zonder ook wel.

  13. fredvanderwal zegt:

    @Maria
    In de meer dan veertig jaar dat ik nu helaas deel neem aan het sirkwie der kunsten- kermis der ijdelheden- heb ik heel wat komedianten, psychopatische paljassen, zwartgallige druil oren, megalomane miesjmachers en met S5 uit militaire dienst onstlagen sikkeneurige hal lvuvve zolen gezien en ander maatschappelijk, gedrogeerd wrakhout, meer dan mij lief is. In de sixties en seventies stonden dit soort ar tistiekerige asocialen in hoog aanzien bij de overheid en de kunstcommissies. Kassa dus voor de talentlozen! De moderne kunst zie ik inder daad als een ziektegeschiedenis met fatale af loop en dat geeft mij niet weinig vreugde als Homo Sardonicus, het broertje van Soul Sister Sadista.
    Op verschillende schilderijen en tekeningen heb ik mijn hand afgebeeld, want wie geen hand kan schilderen, kan niks schilderen, heb ik als eenvoudige artiest altijd gehoord.
    "Lob der Peitsche" moet een zeer informatief document zijn dat ik helaas niet ken. Niet voor niets is de zweep mijn favoriete logo!
    Wat het RBA betreft zie ik een mix van weblog gers die er volkomen terecht op staan en ande ren waar ik mijn vraagtekens bij zet. Zelg heb uik geen enkele ambitie in die richting en ik wil nog even aanhalen dat een weblogger als Man met de Sombrero, die zich nu een Knapzak waant, mijn grote respect verdient dat hij die goedkeuring heeft geweigerd. In zijn plaats zou ik hetzelfde doen, omdat ik mij opgenomen in het politiek correcte establishment waar vriendjesaaierij Bon Ton is zou voelen en dat is het allerlaatste dat ik nog ooit hoop te beleven.

  14. fredvanderwal zegt:

    In de Bieb is Isis thuis en daar kan ze beter haar tentje opzetten! Prima biotoop! Ja, je hebt helderziende gaven Superzoenvis; ik was in Cosne en ging een hapje eten in Buffalo Grill dat in Kojboj en Indianensfeer compleet met buffels van Epoxyhars voor de deur en een totempaal is ingericht. helemaal mijn sfeer dus en iets anders dan Le Square in Cosne centrum. Alleen werd de Pavé de Rumsteck niet geserveerd met een pittig pepersausje en dat vond ik een misser. Daarna boodschappen in de Auchan gedaan, vervolgens naar Yves Rocher en een terras in de zon een Bière Pression de Heineken genuttigd, want ook in Frankrijk zeg ik maar altijd net als de vooroorlogse griffer meerden: "Koopt Eigen Waar, Zo Helpen Wij El kaar!" En dat is goed, heel goed!
    En laat het om zes uur nou nog steeds licht zijn zodat een mousserende witte wijn aange lengd met Crème de Pêche er in ging als… juist, een mousserende witte wijn aangelengd met Crème de Pêche. La Vie En France, je weet wel, veel O-la-la en Ga Maar Na, vastbind spel letjes en een stevige behandeling, dat doet een mens goed!

  15. fredvanderwal zegt:

    Klaver,
    Het beeldend onderwijs in de sixties was van een bedroevend peil, de kwaliteit van de leraren een schandaal, de leerlingetjes 99 % geen greintje ta lent, alleen toegelaten op die kunstschooltjes om het lerarenbestand aan het werk te houden. Ik ken een meneer die naast mij woonde aan de Bilderdijk kade te Amsterdam, geacht lid aankoopcommissie BKR, die geen streep recht kon trekken maar "Cum Laude" en "afstudeerde" aan de kunstnijver
    heidsschool die zich Rietveld academie noemt
    en zijn hele le ven gevreten en gevegeteerd heeft van subsidietjes en reisbeursjes om op een tro pisch eiland met zijn lamme, kouwe kloten in het warme zand te zitten niksnutten in gezelschap van zijn onnozele lilliputvrouwtje. Gelukkig woont die meneer als beloning drie hoog op een benauwde huuretage aan een buitengewoon drukke straat vol kankerverwekkene benzineslikkers en Fred van der Wal in de Bourgogne al jaren, waar voor boven vermeld artistkerig minkukel het hek gesloten zal blijven, want voor wat hoort wat.Reactie is geredigeerd

  16. Eve zegt:

    Tja, academies incl. hun leraren..
    Ik ben expres niet naar de kunstacademie gegaan, maar heb voor de LerarenOpleiding Tekenen gekozen.
    Op de kunstacademie worden je vaardigheden volledig afgebroken, om vervolgens weer volgens hún normen en waarden opgebouwd te worden!
    Daarná moeten de ‘kunstenaars’ weer helemaal opnieuw hun eigen stijl ontdekken..
    Maar ja, de technisch geleerde vaardigheden zijn toch wel mooi meegenomen..

  17. fredvanderwal zegt:

    @Eve
    Talent kan niet worden aangeleerd: je hebt het of je hebt het niet. In elk geval heb jij het wel en dat is fijn. De "leraren" aan de kunst academi zijn nog irritanter dan de tekenlera ren aan de Opleiding voor Tekenleraar. Ik heb nog nooit iets geleerd van een tekenleraar en altijd een grote hekel gehad aan de tekenlera ren die ik heb gehad. Aan de NHL te Leeuwarden heb ik tekenleraren gezien met befbaard en al die zelf niets kunnen behalve politiek correc te linkse kletspraatjes op hangen.

  18. alleen en 50 zegt:

    Van Gogh is nog eens van de kunstacademie in Antwerpen gestuurd als ik me niet vergis , ook foute leraren blijkbaar , maar verder heeft hij zich daar nooit druk om gemaakt.

  19. alleen en 50 zegt:

    In de tijd van Rembrandt ging je ‘in de leer’ en ja , als je die schilderijen ziet , besef je dat er heel wat viel te leren.Tegenwoordig zie je te veel gebrekkige vormgeving van ‘een idee’ en dan ook nog gebrekkige ideeen. Kunstenaars zijn nou eenmaal geen top-intelectuelen , dus is me een raadsel waarom ze zich met z’n allen op ‘conceptual art’ storten en technisch vaak weinig kunnen , ook nog eens , maar ja , ze hebben het idee dat ze niets te leren hebben van hun leermeesters.Reactie is geredigeerd

  20. fredvanderwal zegt:

    U kunt dat niet zo stellen dat het foute lera ren waren die de halve krankzinnige hoeren loper van Gogh weg stuurden. Hij werd ook het atelier van de veel grotere schilder Mauve uit geknikkerd wegens wangedrag. VanGogh is het beste bewijs dat de moderne kunst een betreur enswaardige ziekte geschiedenis met een fatale afloop is.

  21. fredvanderwal zegt:

    Ik kom vaker slecht geïnformeerde bewonderaars van Vincent van Gogh en daaraan merkwaardiger wij ze direct gekoppelde bewierroken van Rembrandt, hetgeen altijd duidt op een zeer gebrekkige ken nis van de kunstgeschiedenis, want beiden hebben niets met elkaar te maken. Het past in het straat je van de aanhangers van het huis van Oranje, gebaseerd op een zelfde geloof in mythologische concepten en sprookjes.
    U vergist zich overigens in het intellectuele ge halte van beeldende kunstenaars. Het intelligen tie nivo en de intellectuele ontwikkeling zijn ook in deze beroepsgroep zeer wisselend , net zoals onder de Webloggers.
    De roem van beide genoemde overschatte schilders berust op een media hype. Een kunstenaar is al leen te duiden in samenhang met zijn tijd en tijd genoten en daar niet uit te lichten.
    U bent slecht op de hoogte van de twintigste eeuw se beeldende kunst, anders zou Uw bevooroordeelde ongenuanceerde oordeel over het intelligentie nivo
    van beeldende kunstenaars anders zijn. Het zet vraagtekens achter Uw eigen nivo op dat gebied.
    Het hoogtepunt van de conceptuele kunst ligt al tientallen jaren achter ons. Er is geen sprake van dat kunstenaars zich daar met zijn allen op stortten. Diversiteit is in grote mate het ken merk van de naoorlogse kunst.Reactie is geredigeerd

  22. fredvanderwal zegt:

    Eve,
    daar zeg je iets zeer belangrijks. Aan een kunstacademie worden mensen afgebroken om ze daarna "op te bouwen". Ik ben daar altijd erg op tegen geweest. Sommige mensen kunnen dat niet aan en worden daar voor hun leven gebro ken. Als dat onderwijs is, dan pas ik…
    Het onderwijs in het schilderen zou voor mij zijn een begeleidingsproces om de beginner moed te geven om zich te ontplooien tot de schilder/schilderes die hij/zij in wezen is.

  23. alleen en 50 zegt:

    Het ging me om het gebrek aan techniek eigenlijk in het algemeen , maar uiteraard zijn er nog steeds hele goede kunstenaars.’Conceptual art ‘noem ik maar alles wat zich drukker maakt om de uitdraging van een ( vaag) idee dan om beheerste techniek ,en vervolgens dat kunst noemt.De ellende begon al met die pisbak in het museum, van wie ook alweer.Dan hoef je immers alleen maar een idee te hebben en dat te koppelen aan een object , zet het in en museum et voila : kunst. Overigens hou ik van moderne kunst , maar dan weet je ook dat men je regelmatig een oor probeert aan te naaien.En goeie ideeen goed vormgegeven , natuurlijk , prima , helaas lezen kunstenaars te weinig en als ze dan ook nog te weinig aan hun technische vaardigheden doen , ja dan is het dus niks , behalve die enkelingen die dat allemaal wel doen en dat zijn dan de kunstenaars die er toe doen.

  24. knaap mit knapsacke zegt:

    De ellende begon inderdaad met de overigens voor zijn tijd zeer aimabele rotzak Duchamps en zette zich via Warhol en Koons voort naar McCartney, maar niet Paul want die maakte leuke liedjes als hoe heten ze ook weer. En verder weet ik toch niet echt waarover ik praat, dus ik ben verschoond. En ach, dat ku(ns)tonderwijs, bijna allemaal eikels en kastanjes en nepvruchten.

  25. knaap nogus zegt:

    Men moet techniek ook niet overwaarderen natuurlijk he, te veel kunstenaars fixeren zich erop zonder dat ze iets te zeggen hebben.

  26. fredvanderwal zegt:

    Knaap Nogus
    Gezellig dat je er bent.
    Volledig mee eens met je visie.
    Ach, Duchamp, die kon er toch ook niks aan doen dattie zo goed kon schaken en zijn leuke werkjes werden opgeklopt door kunsthistorici en aanverwanten.

  27. fredvanderwal zegt:

    Er zijn conceptuele kunstenaars die wel degelijk vorm en inhoud op een heel hoog peil weten te brengen. Als denigrerende term om aan te gevend at een kunstenaar niet goed is kunt U beter de klassifisering Conceptual Art niet gebruiken, want daarmee verraadt U een zeer oppervlakkige kennis van de na oorlogse beeldende kunst.
    Ik maak mij er niet druk om of mijn werk door het establishment wel of niet gewaardeerd wordt, want ik leid een zeer aangenaam leven in een landschap om een punt aan te zuigen en heb heel wat meer plezier dan hen die mij aanvallen op niet ter zake doende punten.Reactie is geredigeerd

  28. fredvanderwal zegt:

    Paul McCartney is altijd de liefste van Mamma geweest met zijn vroeger zo zoete bekje. Als Rolling Stones fan in The Silver Sixties vond ik die Beatles maar een stel softies.
    De kunstenaar McCartney hield een expositie in Gent toen ik daar net was, maar ik ben niet gaan kijken.
    Als verschijnsel interesseert Warhol mij wel. Im poneren door zijn inhoudsloze werk doet hij mij niet. Zijn promoten van The Velvet Underground is prima geweest. Zijn filmtechniek niet interes sant. Ik vond verder aan zijn beeldende stand punten geen bal. Koons idem dito.Reactie is geredigeerd

  29. r.llul Pi i Pi Kruzdlo zegt:

    Er zijn goede kunstenaars die ‘wel en niet’ kunnen teken,…
    Er zijn kunstenaars die niet zijken over een fout (Paul Delvaux )een ander wel. De amateurs kunnen beide niet. Daar door vallen ze door de mand.
    Een goede tekenleraar ziet dit. Wij zijn goede tekenleraren. Net zijn we naar de expositie van Picasso geweest – Picasso verzameld werk van andere kunstenaars – en zijn tot de konklusie gekomen zoals wij boven hebben geschreven.
    Dus mensen die niet kunnen tekenen en wel kunstenaar willen worden kunnen beter geen les krijgen van een tekeleraar, die kunnen beter leraar worden en andere uitleggen hoe ze moeten tekenen (zie ergens boven), of…, als je goed kan tekenen zoals Picasso kun je dat na een tijdje gewoon weggooien.
    Bijna iedereen hier boven kan niet tekenen. Bewijs zijn al de antwoorden die dit moeten verhullen.Reactie is geredigeerd

  30. fredvanderwal zegt:

    Beste R Lull,
    Hoe kan nou iemand een goeie tekenleraar zijn die zichzelf afficheert als Lul en nog wel een dikke lul met twee Ellen op het end? En dan ook nog in Pluralis Majestatis spreekt: "Wij zijn goeie te kenleraren…"
    Wel, wel, daar mag ik U mee feliciteren alshoewel aan eigen roem altijd een luchtje zit, maar dan zeg ik, Fred van der Wal, de enige echte:"Kun je nog stinken, stink dan mee en dan laat ik me toch een ruft, daar blaas ik je mee weg van hier tot Tokyo…en die is sterk!" Mocht dat niet helpen dan kom de Knaap met de Knapzak nog even langs die in zijn linnen bungel een geglazuurde bak steen mee draagt en als die na een loepzuivere swing Uw gevoelige tekenleraren kunstkop raakt… nou, nee, laat ik het daar maar niet verder over hebben wat de gevolgen zijn!
    Uwe arrogantie bewijst U weer eens door te bewe ren dat U uit de hierboven gegeven antwoorden kunt destilleren dat de respondenten niet kunnen tekenen.
    Dat is een bewering die kenmerkend is voor verte genwoordigers van het volkomen overbodige teken leraren bestand. De lachnummers van de school zijn niet voor niets de tekenleraar, de gymnas tiek leraar, de handenarbeid pik, de concierge en de muziek nicht, dat weet U toch ook wel vanuit Uw overbetaalde professie? Nou dan! Laten we el kaar toch vooral geen mietje noemen!Reactie is geredigeerd

  31. Conan zegt:

    Wat een gellull hier van die Llul, zeker zo’n droge frik met die met ’n glimmende kont in zijn versleten boks het Llulletje voor de klas is? Tekenleraren zijn altijd frusties omdat ze niet echt les kunnen geven. Gymleraren, tekenleraren, handenarbeidleraren, maatschappijleraren, allemaal in de ww of een echt vak laten laten leren.

  32. fredvanderwal zegt:

    Wiskunde leraren, Nederlandse taalleraren, lera ren duits en frans, aardrijksklunde en geschiede nis, scheikunde, omgangskunde en natuurkunde al lemaal opsluiten, weg er mee, pilletje om kalm te blijven, net als in die bajes in Midnight Ex press, dan heeft iedereen een leuker leven en wordt het een stuk gezelliger, muziek les ver vangen door Rock ’n Roll history From The Early beginnings en elektrieke guitaar les, verplichte riffs van Chuck Berry aanleren, vooral het intro van Johnny Be Goode, erg belangrijk en wie niet wil, hakken we elke keer een kootje van een ving er af met een kaasbijltje volgens de nieuwe Sharia van de Rock, dan kweek je toptalent. Het klinkt hard maar waar gehakt wordt op de zes sna ren vallen spaanders en wie zijn guitaar aan stuk ken ramt tegen de Marshall versterkers krijgt me toch een portie billenkoek!Reactie is geredigeerd

  33. fredvanderwal zegt:

    Ja! lekker! Een glimmende kont in een versle ten boks, dat is beeldend interessant vanwege de glimlichten. Verschrikkelijk moeilijk om te schilderen, alleen weg gelegd voor den Gevor derde Tekenleraar,die goed heeft op gelet en dat boek van Gombrich heeft bestudeerd tot ie bleek zag.

  34. fredvanderwal zegt:

    Alleen en al 50
    U generaliseert weer wat betreft het gebrek aan belezenheid van beeldende kunstenaars. Ik begrijp niet goed waarom U zich elke keer boven deze beroepsstand denkt te kunnen verheffen. Ik ver zoek U dringend opbouwender en zinvoller bij dragen te leveren aan de discussie.Reactie is geredigeerd

  35. fredvanderwal zegt:

    Een tekenleraar komt hier niet in! Die jaag ik
    weg met een gebroken dakpan en anders is daar wel de dubbelloops met hagel!Reactie is geredigeerd

Plaats een reactie