FRED VAN DER WAL; SCHILDERKUNST ALS TRAVESTIE

FRED VAN DER WAL; SCHILDERKUNST ALS TRAVESTIE

Liggen travestie en schilderen in elkaars verlengde?Hebben die twee aktiviteiten iets te maken met exhibitionisme,is er iets causaals of staat het in verband met Uw opvoeding?

Ik was een kind tussen drie vrouwen, dat is waar, daar heeft U volkomen gelijk in en die rokken kul tuur van die paar rondwandelende bekrompen in houdsloze jurken moet zijn sporen wel na laten. Mijn broer werd van de weeromstuit dan ook full ti me homo.De in ruime mate voor handen zijnde bus tehouders met vullingen incluis gebruikte ik in pe riodes van strenge tot zeer strenge vorst op de fiets als oorwarmers.Je werd uitgelachen door de klas genoten als je op de tandem met je zusje voorop op de tweede plaats op de stang en je broertje achterop bij school aan kwam en je had alle drie een buste houder op je kop,maar dat kon mij niets schelen.In de vijftiger jaren was het dankzij de schaarste op alle terreinen des levens roeien met de riemen die je had en textiel was schaars.Vandaar die fiksaatsie op lingerie.Mijn vader en moeder wa ren trouwens altijd al de grote afwezigen,dan ga je sowieso ersatz voor je behoefte aan warmte en veiligheid zoeken, hè en dat vertaalt zich licht in het sexuele.Een pars prototo,die b.h.,als U begrijpt wat ik bedoel en of je dan een onderdeel van de intieme lingerie als oorwamer in handen hebt of de gehele vrouw die erbij hoort met warm,nat kruis en al in je nek met je mededraagt,dondert dan ook niet meer, dan kan het veertig graden vriezen of tien dooien, dat maakt niets meer uit.Een ieder draagt zijn eigen of andermans kruis,net hoe het allemaal uit komt.Ze moeten natuurlijk wel kersvers uit de kakelbonte was van de wasmachien komen die bustehouders en niet zuur ruiken,want anders is de sjeu ook daar al vanaf voor dat de dikke pret nog moet beginnen!

Schilderen en travestie een oorzakelijk verband?Dat is niet eens zo’n gekke gedachte.Ik schilder om dat…daarover kunnen we heel lang speculeren.Er zijn vele antwoorden te bedenken.Ik schilder en schrijf doordat er misschien wel een geneties defekt is opgetreden vlak na de conceptie of omdat het alle maal tussen je oren zit,hè!

Wellicht ben ik dusdanig oraal gefixeerd dat ik woorden moet uitbraken,maar dan op papier,omdat de woorden verstikt in tranen mij al heel vroeg in de keel zijn bleven steken.Zelfs de taal is in mijn op tiek corrupt,verdacht,beschadigd en besmet.Volg ens aanhangers van Freud ben ik gelukkig volko men verknipt en in de wieg gelegd om in lingerie ge huld schilderijen te maken.Wie zal het zeggen?De vraag is vooral of de motivatie en de motieven be langrijker zijn dan de beeldende resultaten.Het beel dende proces interesseert mij geen sikkepit,dat vind ik van ondergeschikt belang.Een middel en geen doel. Als je aan die beroemde zenuwelijer Herman Gordijn zou vragen waarom hij schildert zou hij misschien zeggen:omdat ik een gefrustreerde homo sexueel ben die als adolescente klootzak geen meis je kon versieren,maar toch ook wel eens wat wilde en van jongs af aan al aan als bleekneusje aan een ongeneeslijke bloedziekte lijdt.

Een vrome, langharige,bebaarde kunstschilder zoals die slome haarbal Hank Duvelsjas zal daarentegen zeggen:omdat God,mijn naaste,de griffermeerde kerk,de E.O.,de dorpsdominee,meneer Hans dokto randus “sukkel” van Seventer van de E.O. en ezeltje schijtgeld mij daartoe geroepen hebben.

Zo kun je doorgaan tot in het oneindige als je zou willen.Zoveel zinnen,zoveel antwoorden.De belang rijkste reden dat ik schilder is om andere mensen te laten delen in de oogverblindende resultaten van mijn geniale,niets ontziende talent.En waarom wil ik andere mensen daarvan deelgenoot maken? Om dat ik mijzelve daar belangrijk genoeg voor vind!Veel belangrijker dan het gros mijner o-zo-artistieke kollegaatjes,die hypokriete misfits,loosers en sukkels van Christian Arts of Art Revisited die altijd weer ruzie met me willen maken of me be lasteren en besodemieteren achter mijn rug om. Het heeft dus allemaal te maken met zelf respekt.Wie zichzelf respekteert,kan ook een ander respekte ren!Zo snijdt het mes aan vele kanten en dat betreft ook die travestie,S.M. en biseksualiteit.Er zijn vele opties mogelijk voor wie ze wil exploreren.

In My Dark Places van James Ellroy zet de au teur met veel genoegen zijn zwarte voor keuren voor het bizarre,criminele en gewelddadige uit een.

Met onverholen voorkeur verhaalt hij over hoe hij als jongeman zich al vergreep aan onder opwaaien de zomerjurken los lopende damesslipjes (The answer my friend is blowin”in the wind) zonder de daarbij behorende inhoud,hem aantrok en hoe hij in die kledij parkeerautomaten met inhoud sloopte (voer voor psychologen?) en allerlei soorten drugs gebruikte.Wie zal zeggen of die drie aktiviteiten al of niet met elkaar te maken hebben?Ik denk van wel!Ook een miniem dames slipje bedekt bij de vrouwelijke medemens een gleuf,een parkeer auto maat heeft een gleuf en bepaalde hard drugs als up pers en downers schuif je vaak door je gleuf naar binnen als je ze tenminste niet intraveneus consu meert.De gleuvenbrigade dus,daar gaat het om in het leven!Elke echte artiest die beroemd wil worden in brede hetero-,bi- of homokring trekt dameslinge rie aan!Zo vaak als hij kan!Dat is goed voor de inspiratie…en de omzet in underwear.

Net als James Ellroy zegt U:”I could n’t give up my dark places.I did n’t want to give it up!”

Ieder ander zou hebben gezegd als in die popsong:”I threw it all away!”Waarom zou ik verplicht worden te zwijgen? Omdat het bepaalde mensen beter uit zou komen? You must be jokin’,ya know!

De fotograaf Helmut Newton beeldt zichzelf af in zijn laatste fotoboek “Us and Them” (1999) in dameskledij. Is hiermee een trend gezet of alleen maar gevolgd?

De King of the Kinkies Newton is meer trendvolger dan trendsetter.Op diverse privé opnames zien we hem aan de rand van een zwembad met elegante pumps aan de voeten.In een foto automaat poseert hij met een lange blonde pruik op het hoofd en in een hotelkamer staat hij voor de spiegel slechts ge huld in zwarte zijden kousen.Ik fotogafeerde mij zelf al in 1982 in lingerie en dat is wel even zeventien jaar eerder dan Newton op dat idee kwam.

Hoe verloopt een familie doorsnee avond bij de werkgroep Travestie&Transseksualiteit te Amsterdam?

Ze liggen niet binnen vijf minuten elkaar in lingerie op het biljart te neuken,of onder aanmoedigend hand geklap op de bar te jakken,als U dat soms bedoelt.Vanaf een uur of acht druppelen de bezoe kers binnen aan de Blauwburgwal 9.Gastvrouwen Thea en Angela verwelkomen iedereen met hoge gilletjes en verbaasde kreetjes van olala en ga maar na.In geval van hoge nood zijn ze ook beschikbaar als uitsmijtsters want ze kunnen juujuutsie doen en nemen je zo in de houdgreep of pakken je bij je ballen.De meeste aan wezigen laten zich bij hun vrouwennaam noemen.Soms is dat een afgeleide van hun eigen mannen naam.Zo zou ik bijvoorbeeld Fréderique (met zijn dikke pique) kunnen heten, maar dan prefereer ik toch Magdalena,de moeder der smarten,ja,die met die huilkop en die dikke, op gezette ogen,weet je wel.Ze hebben allemaal een goed gevulde grote kleurige,stoere sporttas waar “karate” of “boksen” op staat gedrukt.Ze zien zichzelf niet als mietjes,bejje belazerd,maar onderdehand!In de bedompte dampige kleedruimte van het NVSH lokaal kleden zij zich om en schmincken zich de kop op.De meneer… par don,dame aan de bar naast mij draagt een grote zwarte zigeunerinnepruik,een strak zwart truitje,een nog strakker zwart rokje en zwarte net kousen met goudkleurige lurex.Ze is niet erg tevre den met haar huidige make up:”Ik lijk GVD wel een goedkope snol,want ik smeer d’r maar wat op,hoor!Je zal me wel een goedkope hoer vinden!”
“Dat klopt,maar daarom heb ik nog wel zin in je vanavond!” zeg ik olijk zonder het echt voor de volle honderd procent te menen.Na een dozijn pils jes denk ik er mischien weer heel anders over.Niets zo veranderlijk als de mensch en geilheid kent geen grenzen,dat weten we allemaal!De oogschaduw en de lipstick kunnen wel een beetje netter,maar hier in dit ghetto tussen de travestieten en transseksu elen wordt niemand ergens op aangekeken.Hier is het altijd allesmagdag!Outfit,kapsel,make up,het maakt hier helemaal geen fuck uit!Deze omgeklede man die nu een echte dame is komt trouwens uit Arnhem en zijn echtgenote weet niets van de zucht naar dameslingerie van haar man.Wel mist ze gere geld een stoot bustehouders en tientallen paren ny lons van de waslijn,maar het komt niet in haar op hem daar van te beschuldigen.Hij beweert tegen over haar dat een buurjongen die travestiet is haar lingerie elke keer van de lijn jat.
“Mijn eigen jurken en lingerie zitten in een ouwe hutkoffer waar ik alleen de sleutel van heb en nie mand anders.Mijn vrouw draait als hoofd verpleeg ster onregelmatige diensten en dat is maar goed ook anders zou ik het niet uit houden.Die drang om min stens een paar keer per week vrouwenkleding aan te trekken en zich door zijn vriend anaal te laten nemen kan hij niet weerstaan.
“Piet heet hij.Piet-zie-je-me-niet noemen ze hem op zijn werk,omdat hij oogschaduw,mascara en lip stick gebruikt!Hij werkt bij de bedrijfsbrandweer van een grote lampenfabriek in het zuiden des lands en heeft al menig binnen brandje bij me moeten blussen.Hij is een echte man en houdt aktief van bondage en sadomasochistiese spelletjes!Dan lig ik weer op mijn buik in mijn tangaslipje,bustehouder, nylons,jarretelgordel en onderjurkje op bed,gebon den aan handen en voeten en voel ik hoe hij mijn slipje uit trekt en eerst maar eens om te beginnen mijn ballen met een leren veter vast bindt.Dan weet ik weer waarvoor ik leef!Voor Piet!
Als mijn echtgenote ‘s nachts werkt als nachtzuster Nolda kleed ik mij om en bel Piet,die hier een paar straten verder op een kamer heeft en daar vaak voor bijscholing of voor zijn werk is.Als zij in de nacht ondersteken onder de schijthuizen in dat ziekenhuis schuift of gebittenbakken en sputumpotten ophaalt bij de stervenden,kleed ik mij om en vrij met mijn vriend de stukken er af.We neuken de sterren van de hemel en de bloemen van het behang!Da’s mo dern samen leven!Het enige nadeel is dat ik niet aan mijn slaap toekom,maar dan slik ik voor ik naar mijn werk ga wat uppers.Dat is niet goed voor mijn hart,maar het is kiezen of delen!Vaak denk ik om een uur of vier als Piet weer naar huis of naar zijn kamer gaat:toch maar even een kort tukje doen,om half zes gaat de wekker weer en om half acht moet ik in de zaak zijn,de sekretaresjes mennen en op d’r sodemieter geven als ze te weinig doen.Ze moesten eens weten wat ik de voorgaande nacht heb uitgehaald!Soms zou ik ze allemaal in vertrouwen willen nemen om te horen wat ze er van vind en, maar het kan gewoon niet!Ik zou mijn geloof waar digheid bij de direktie verliezen als chef,maar ook als ouder ling in de gereformeerde kerk,als behuwd vader en grootvader.Nee,dat kan toch echt niet!Ze zouden me misschien een geil opaatje vinden en er zouden roddels de ronde gaan doen in het bedrijf. Dat is niet goed voor de produktiviteit en de be drijfskultuur die we hoog hebben te houden.We kennen onze etiese normen van uit de direktie en moeten ons aan een gedragskode houden anders vliegen we op staande voet de laan uit en wat schiet ik daar nou mee op?Ik zou niet eens WW krijgen want het zou als verwijtbaar ontslag gelden.”
Hij vertelt enthousiast over de felle erotiese gevoelens die hij ervaart bij het omkleden en het probleem dat hij zijn erektie in een strak kokerrokje zo moeilijk kan verbergen.Daar storen de andere leden van de werk groep Travestie&Transseksualiteit zich nog wel eens aan als ze hem zien rond schuifelen met een grote tent in zijn rokje geprojekteerd door zijn gesteven geslacht dat in opstand is gekomen tegen de strakke omknelling van het tangaslipje.
“Geneukt worden in netkousen vind ik opwindend. Als man val ik niet op mannen,maar als omgeklede man ben ik gewoon niet te houden,dan wil ik zowel met echte mannen als met andere travestieten of transseksuelen naar bed.”
Later op de avond na een half dozijn Margharitas gaat hij weg voor een fast fuck om de hoek in het fietsenhok.Als hij geruime tijd later terug komt zit zijn rok en haar slordig.Demake up zit in vegen over zijn gezicht.Is daar wat gebeurd dan,nou,daar weet ik niks van,luidt het aloude liedje.Hij heeft een verzaligde glimlach op het gelaat.Ik kan slechts ra den wat er gepasseerd is in ruim het uur dat verlo pen is…Ik probeer de “Arnhemse geheime biseksu ele dame” in een hokje te stoppen,maar weet daar geen raad mee.Wat is hij/zij nou eigenlijk?Als man valt hij niet op mannen maar op vrouwen,dus is hij heteroseksueel.Zodra hij zich als vrouw verkleed heeft wil hij met mannen naar bed.Homoseksueel dan? Maar hij wil ook met transseksuelen en traves tieten naar bed?Lesbies misschien?Maar hij laat zich ook geregeld vast binden,neuken,afzwepen en domineren door zijn minnaar Piet,die ook gehuwd is.Hoe zit dat dan?Is hij een fetisjistiese onder danige biseksuele travestiet?Ik kom er de hele avond niet helemaal uit.En zou ik zelf met hem/ haar naar bed willen?Het verwart mij om mij zelf of anderen als homoseksueel in te schalen.Het is trouwens toch een uiterst zwoele avond.Ik denk aan die suggestieve film:Body Heat waarin de hoofd persoon een paar keer zegt:”It’s the heat!”Is die hit te ook hier een excuus?Maar voor wat dan?Ik doe toch niets verkeerds.Ik kijk,luister,lach,huil,praat, bid en bewonder de aanwezige travestieten en trans seksuelen.Het wordt steeds benauwder in het lokaal.Slecht travestietenweer,die temperaturen van bo ven de dertig.Mascara loopt uit,lipstick druipt als bloed van de lippen zodat de travestieten er als bloeddorstige vampiers uit gaan zien.Het is en blijft een vrolijk volkje,die leden van de T&T club. De sexuele spanning is hoog.Er hangt de prikklende lucht van onweer en sex in de lucht.Een pruik bij dit weer heeft hetzelfde effekt als een dikke bont muts.Het blijft zomers lang licht dus komen er ook minder travestieten.velen beleven hun travestie geaardheid in het allerdiepste geheim.Toch mag de club deze avond niet klagen.Tachtig mensen be zoeken deze avond.Van sommigen is de partner mee gekomen.Anderen zijn juist naarstig naar een geschikte partner op zoek…Rechts van mij zit een geheime dame zijn nagels te lakken.Anders voelt hij zich niet helemaal kompleet.Hij heeft niet voor een katoenen bloesje gekozen maar een synthetie se.Zweten geblazen dus!Twee oudere mannen zijn tot dame getransfomeerd en zijn tot in de uitstaande uitdagende puntjes van hun neptietjes verzorgd.Wat een werk,denk ik bij mijzelf!Ik zou het er allemaal niet voor over hebben.Travestie is meestal onbe taald dag- en nacht werk!Ik weet dat ik daar veel te gemakzuchtig en te nuchter voor ben.Deze avond is het hele voltallige bestuur van de Landelijke Kon taktgroep T&T op bezoek om de afdeling Amster dam te inspekteren.Ze zijn allen als dame verkleed. De avond vordert.Men is al lang aan de wijn,bier of aan de sterke drank.De gesprekken worden heftiger en de versierpogingen openlijker.Ik raak in gesprek met een oogverblindende travestiet.Of ik er al lang kom en of ik zin heb om straks mee naar zijn/haar huis te gaan.Hij woont sinds een week alleen.Zijn vrouw heeft hem de deur uitgezet toen ze onlangs ontdekte dat hij onder een oude koffer op zolder een tas met dameslingerie,erotiese hulpstukken en make up spullen al jaren lang had verborgen.
Hij zegt dat hij besloten heeft dat hij vanaf nu niet anders meer wil dan de hele dag in travestie rond lopen.Zijn vrouw kondigde onmiddellijk echtschei ding aan.Ze had geen zin in nog een wijf in huis, had ze hem overspannen toegeschreeuwd.Hij had haar uitgelachen en zijn overhemd uitgetrokken om te laten zien dat hij een dure bustehouder van haar aan had.Daarna deed hij zijn pantalon uit en zijn inmiddels hysteriese vrouw zag zijn kanten slipje, de strakke jarretelgordel en de nylonkousen.Ze viel hem aan en krabde zijn gezicht open.De sporen zijn handig weg gewerkt met dikke lagen make up.Ze had hem in elkaar geslagen en hij had voor het eerst genoten van haar felle slagen en trappen in zijn kruis,deelde hij mee.Hij kreeg voor het eerst deze avond adressen van schoenwinkels voor travestie ten.Zijn stijl van kleden is een beetje hoerig,maar soms ook de sekretaressestijl.Strakke korte of lange rokken met een diep split.Later zie ik hem met een andere travestiet gearmd vertrekken.Hij heeft zijn partner voor de nacht in elk geval gevonden.Ik praat met een andere travestiet over het recht voor de man om in een rokje,jurk of op hoge hak ken over straat te gaan.Het stoort mij niet,die fixatie op dameskleding van deze mannen.We babbelen ver der over karate.Een van hen geeft grif toe als omge klede man helemaal niet sportief te zijn aange legd, maar:”Als ik morgen van mijn baas voortaan in een jurk en een bloesje met en paar flinke tieten mag komen,dan nam ik vier keer per week karateles en loop ik met genoegen elke mand een marathon uit.”Om even voor twaalf volgt de mededeling voor de laatste ronde.Rond een uur of twee is het echt mooi geweest.Een groep omgeklede mannen gaat als echte dames nog op stap om een man te versie ren,want voor hen is de zwoele nacht nog maar net begonnen en ze hebben er zin in.Iedereen heeft inmiddels een liefdespartner voor de zwoele nacht gevonden,valt mij op.
”Zwoel” betekent volgens het woordenboek van van Dale niet alleen maar “benauwd,”maar vooral “doordrenkt van zinnelijkheid…”
Ik loop alleen naar huis en overdenk de avond.Dit is mijn wereld niet helemaal.Een fles gekoelde witte wijn in de koelkast zal mijn enige gezelschap zijn tijdens deze zwoele nacht…
Travestieten dragen verschillende soorten jurk en en lingerie,net als echte vrouwen,afhankelijk van het tiepe vrouw dat ze op dat moment willen zijn.
Er zijn nu eenmaal deftige vrouwen,sexy vrouwen, gereserveerde vrouwen en doodgewone huis vrouw en van het tiepe sloof.Er zijn dan ook mannen die plooirokken aanschaffen en katoenen bloeses,zij den bustehouders,elegante jurken,sjaals,veren boa’s,hooggehakte schoenen en lang ondergoed. Wat voor modestatement ze ook maken;ze hebben allemaal maar één doel;ze willen er goed uitzien als vrouw.En travestieten besteden heel wat tijd aan hun garderobe.Er zijn mannen die zich van top tot teen scheren,harsen of met een crème ontha ren, uren besteden aan het kiezen van het juiste parfum,aan produkten voor de intieme lichaams verzorging,make up en handtasjes.Pruiken spelen natuurlijk een heel belangrijke rol in het leven van mannen die zich graag als vrouw kleden.
Het voelt vanzelfsprekend uitstekend zo’n mannen lijf in vrouwenkleding.Vooral de eerste keer als je zestien bent is het opwindend.Een paar jaar later is het normaal en weet je niet beter.Speciale stoffen of kledingstukken kunnen seksueel erg opwindend werken en berg je dan maar,dan is het huis te klein en kun je de bel beter afzetten en de telefoon er naast leggen want dan is meneer wel even bezig. Soms noemen ze zo’n kledingstuk een fetisj,maar dat is zo’n beladen woord uit de psychiatriese kultuur.En waar houdt het fetisjisme op en begint de travestie?De reakties van de buitenwereld hoe ven je toch geen zak uit te maken!Moet je David Bowie en Mick Jagger eens zien als ze een act opvoeren en in travestie tegen elkaars billen staan op te rijen!Noem je dat normaal? En dat vertonenen ze gewoon tijdens het kinderuurtje op de televisie alsof het niks is.Wat moeten die kinderen niet denk en?Wat een rare barbapappas?Travestieten heb je in alle soorten en maten,hoor.Mannen die stiekem een bustehouder,een slipje,jarretel gordel en nylons aan trekken onder hun driedelige pak voor zij naar de direktievergadering gaan en een dildo er van achteren in stoppen voor het goede gevulde geluks gevoel zijn travestieten,maar toch ook echte man nen.Er zijn travestieten die op mannen vallen.Er bestaan geen regels.Voor sommige van die mannen is de travestie een allereerste stap in de richting van de transseksualiteit.Eerst kleden ze zich een hele tijd als vrouw en dat bevalt ze prima,daarna krijgen ze injekties met vrouwelijke hormonen en begint de uiteindelijke tietvorming als kroon op het veranderings proces en na verloop van tijd doen ze die laatste dramatiese definitieve stap;de operatie van man naar vrouw.Er zijn zo verschrikkelijk veel mannen travestiet en die verbergen hun vrouwen kleding ergens in huis,daar zijn ze vaak heel handig in. Soms bij een vriendin zelfs.Ze bezoeken in het geheim bordelen en bepaalde exclusieve clubs.Ze verkleden zich ergens op een parkeerplaats en gaan gezellig winkelen als geheime vriendin in een vreemde stad.

Travestie ziet U als een soort “virtual reality”?

Het past helemaal in het computer cyber tijd perk.Als je als travestiet uit gaat;lange handschoe nen,een kort of helemaal geen rokje,een zwarte bo dy,een wasp of een wespentaille,schoenen met hoge hakken en een prachtige glanspanty met heel veel lycra en elastan er in.Draag je een rokje dan kan er een slipje met open kruis onder als het warm weer is,dat is wel zo gemakkelijk voor als je partner handtastelijk wordt.

Wat zijn Uw favoriete damesschoenen?

Pumps.Glad en kaal,soms met een strik er op.Een hoge hak,maar zonder al te veel extreme veertjes en sierglitters.

U weet dat het in bepaalde christelijke en bekrompen burgerlijke kringen een groot taboe is?

Nou,dat moet dan maar,hè,ze gaan hun gang maar, die blikken dominees.Er zijn tussen de 75.000 en 300.000 travestieten in omloop,dus kun je na gaan. Hebben ze nog wel even werk met al hun veroor delingen.Het woord alleen al:travestiet!

Ze beroepen zich voornamelijk op Deuteronomium 22:5,die E.O. aanhangers van de domineeskultuur, maar degenen die dat aanhalen als bewijsmateriaal tegen travestie vergeten dat het waarschijnlijk sloeg op het heidense gebruik van de tempelprostitutie, waarbij in de heidense tempels mannen als vrouwen gekleed de manlijke gelovigen aan hun gerief hielp en.

Het is trouwens volstrekt belachelijk dat argument dat het niet zou mogen voor een man om een jurk aan te trekken,want de apostelen liepen allemaal in de mooiste jurken rond die je je kunt voorstellen. Zelfs met frivole franjes aan de rokjes en kwastjes, wat ik trouwens erg lelijk vind.Ik vind dat daar weer een verbod op moet komen.Er werd ook nooit over gepreekt.Over de begeerlijke onkuisheid wel. Dat was als een getrouwde man naar andere vrouw en kijkt met sexuele bijbedoelingen of zich in gedachten voorstelt dat hij al boven op haar ligt te krikken nog voor hij een vinger naar haar intiem uitgestoken heeft of geregeld naar de hoeren gaat, zoals die gereformeerde handenarbeidleraar Leo.M. in Wageningen en later in Maarsen altijd deed.Maar kleding van het andere geslacht dragen?Het kwam niet eens in die dorre dominees op dat je daar zo’n ophef over kon maken.

In goed Nederlands heet iemand die een beetje draaierig of geil wordt van lingerie en andere dameskleding een fetisjist.Dat woord draagt het beschamende stigma in zich van “geile viezerik.”

Dat is ook zo.Velen raken zeer opgewonden van lingerie en hebben daar bepaalde fantasietjes bij en soms werken ze die ook uit.Niet altijd in de beslotenheid van hun huis,maar vaak ook in een club.

En om die reden zou iemand een viezerik zijn?

Wat is een viezerik?Ik ken een drummer met een paar sterke poten,die wint altijd bij armpje drukken in de kroeg in Leeuwarden,dat is bepaald geen mietje,maar die trekt zonder problemen regelmatig een leuk jurkje aan,gaat naar een homo- of bisek suelen bar en laat zich staande aan de bar pijpen terwijl hij een glaasje kummel drinkt en na afloop gaat hij weer terug naar zijn vriendin.Tegenwoordig kan alles.En wat is nou een viezerik?Ik vind het alle maal heel normaal, maar andere mensen klaarblij kelijk weer niet!Smaken verschillen!In zo’n mooi jurkje rond lopen dat bijna alleen maar uit bandjes bestaat.Da’s toch ook heerlijk koel en luch tig…maar dat zit er niet helemaal in.

Waarom niet?Wie zou daar nou wat op tegen hebben?

Dat zou huiselijke problemen geven en konflikten met geloofsgenoten.Zoiets kan gemakkelijk hele maal uit de hand lopen,zo’n spannende hobby en dan wordt het net als in Highway Patrol elkaar ach terna hollen in de bosjes met gillende sirenes of ge trokken pistolen en zo.

Wat noemt U uit de hand lopen?

Dat je afglijdt en stapje voor stapje als man verder gaat op die weg,hormoonbehandelingen en elektrie se epileer sessies gaat doen of je gewoon even laat ombouwen in de genderkliniek.Nou,zeg,daar lijkt me geen lul…pardon,ik bedoel lol,aan te beleven!Ik vind het uitstekend als er bepaalde grenzen aan het afwijkend menselijk gedrag gesteld worden van bui ten af die men niet mag en kan overschrijden.Een kwikje hier,een strikje daar,een leuk rokje op zijn of haar tijd,een setje lingerie uit de kast, maar voor de rest,laat maar zitten…Dan weten we allemaal weer waar we aan toe zijn.
Het leven van een travestiet met serieuze ombouw neigingen is net een cassette recorder in de opnamestand,de motor draait warm op volle toeren en dan druk je plotseling op de pauze of stop knop.Wel een beetje sneu,hoor!
Een heel fijn zinnebeeld.Heel fijn!Maar laat je de stop of de pauze knop los!Als je eenmaal de trap aan het afdalen of opklimmen bent kun je niet meer terug.Je moet en zal de volgende tree op!Die omge bouwde transseksuelen zijn nooit tevreden over hun uiterlijk.Laat je de adamsappel,lul en ballen er uit slopen,dan zijn je voeten weer te groot,je klauwen te groof of is je pruim toch niet helemaal je dat! Elke operatieve stap levert wel iets op,maar toch net niet genoeg.

Stel dat je met ingang van vandaag geen letter meer op papier zou kunnen krijgen, geen potlood, pen of penseel op het witte doek, wat dan?

Ja,dan moet je wel,dat is het definitieve échec,dan kun je al je schepen achter je verbranden en je in volle glorie manifesteren en doorbreken.Dan stap je gelijk naar de genderkliniek van de VU en zegt bij de balie:maak maar een lekkere receptioniste of typ geit van me,eventueel een aantrekkelijke bibliothe karesse voor in de bibliotheek van Alkmaar als kollega van Koosje V.,dan kun je net zo’n koket grijp- en graairokje aan.

Zou U geen omgebouwde schilderes van het breeduit gebouwde tiepe Mareike Geys willen zijn?

Nee,helemaal niet,want die droeg van die wollen maillots en parelkettinkjes.Ik zie mezelf dan meer als secretaresse of iemand die op de lingerie afde ling van een modewinkel werkt als verkoopster.Ik zou me dan als een kind in de snoepwinkel voelen, dat spreekt van zelf.

U kiest dus voor wel heel onderdanige,vrouwelij ke beroepen dus?

Ja,dat heeft U goed gezien.Eventueel een voor goed vast geketende gepiercde masochistiese wulpse sexslavin in een besloten,exclusieve S.M. club.

U wilt Uw echtgenote in het geheel niet kwetsen door haar met welke ziekelijke sexuele afwij kingen,hoe algemeen geaccepteerd en populair in de diskotheekwereld dan ook,te konfron te ren.Toch moeten de autobiografiese tekeningen die U heeft gemaakt als sadomasochistiese,bi seksuele,fetisjistiese lingerie travestiet, gehuld in haar lingerie,hard zijn aan gekomen?

Dat valt wel mee.Ik laat die tekeningen alleen aan bepaalde mensen zien die interesse hebben in de materie.Ik schaam mij daar niet voor.Ik loop ook niet de hele dag in haar lingerie rond,als U dat bedoelt.Een penis amputatie zou wat anders zijn,dat moet je eerst goed met elkaar overleggen.Dat is nogal rigoureus en onherroepelijk!Okee,er zijn pri ma voorbinddildos,maar dat is toch het paard achter de wagen spannen!Heb je ‘m net er eindelijk met veel pijn en moeite af laten zagen,gesp je weer even vrolijk een even grote kunstlul voor!Je kunt hem er niet weer aan naaien als je er spijt van hebt! Boven dien krijg je allerlei hormonen en antidepres siva die helemaal niet in je lichaam thuis horen.Die hormonen beïnvloeden je bloedvatenstelsel. Trom bose ligt voor de hand.Ik vind dat geknoei aan je lijf maar een heel riskante zaak.Je kunstmatig gekweekte borsten moet je steeds bij de dokter laten nakijken want er kunnen heel gemakkelijk kanker gezwellen in ontstaan.Het is natuurlijk goed denk baar dat je als travestiet met bepaalde neiging en in de transseksuele richting naar een tussenvorm streeft,waarbij je dan wel de hormoonbehandeling doet en flinke,stevige borsten krijgt die je kunt on dervangen in de lege cups van een goede buste houder, maar niet je lul weg laat halen en in de vleesfabriek tot hondenvoer laat vermalen.Zulke dingen moet je doen als je achttien bent en later niet meer.Wat schiet je er mee op?Of je partner moet er voor de volle 100 % achter staan, dan maakt leeftijd niets meer uit.

Het perspektief voor de travestiet is niet bepaald opwekkend?

Naarmate hij ouder wordt zal het allemaal minder worden wat de uiterlijke aantrekkingskracht betreft. Als je flinkt traint in de sportschool zul je het nog enkele decennia kunnen rekken en mee kunnen blijven doen in de sexuele rat race,maar daarna,wat dan?Het enige wezenlijke van de travestie sien zijn de keuzemogelijkheden en de integratie tussen mannelijk en vrouwelijk.Een van mijn travestie vriendinnen zegt altijd dat je de man of vrouw kunt zijn die je wilt.Wil je een vrouwelijke,onderdanige man zijn?Wees het dan maar!Wil je als verleide lijke hoerige dominante vamp door het leven gaan? Vooral doen!Klandizie genoeg!Verkleden is niet oppervlakkig. Het gaat dieper dan de huid.Travestie en S.M. in kombinatie gaan dieper dan de opper vlakkige huid.

Het is allemaal uiterlijk vertoon en vervuld van een uitdagende houding van:kijk mij eens wat ik allemaal durf!Anderzijds kun je je juist helemaal gaan gedragen naar wat je aan hebt en dat is ook weer een groot voordeel.

Er zit een aspekt van toneel spelen bij,maar dan wel met heel veel konsekwenties.In essentie is het helemaal geen spel,in elk geval geen blijspel maar meer een groots,meeslepend drama.Een soort Wuthering Heights,overgezet in deze tijd.Toch moet je er heel erg voor uitkijken dat je niet smoor verliefd wordt op jezelf,want dan is er voor niets en niemand meer ruimte,dan zit je net als Narcissus de hele dag in de spiegelende oppervlakte van het water nar jezelf te kijken en je op jezelf af te rukken.Dat schijnt nogal eens voor te komen in travestieland.Een stuk vrouwelijkheid wordt aan je man zijn toegegvoegd en ga daar maar eens als man goed mee om!Maak dat maar eens hanteerbaar voor jezelf en je omgeving!

De bekendste travestiet,de auteur Maarten ‘t Hart ging die travestie niet bepaald in zijn kouwe dameskleren zitten?

Die viel gewoon bewusteloos van geilheid op zich zelf als hij voor de spiegel stond met zijn rok omhoog en die neptieten en zo’n lekker stuk is het toch ook niet bepaald met die ouwe wijvenkop.Hij kreeg om die reden dat het toch nooit wat werd en dankzij zijn plaats vervangende schaamte in hoge mate last van hartklachten,hoge bloed druk,hartrit me stoornissen,boezemfibrillatie,zo heftig dat de vullingen uit zijn beha vlogen!

Hedy Lamarr,de Oostenrijks-Amerikaanse ac trice,die zelfmoord pleegde door van de letter H van The Hollywood Sign af te springen uit wanhoop over haar uitblijvende roem bezocht eens een travestieclub.

Dory Previn heeft een lied aan haar gewijd.Hedy merkte eens op:”Ik ging naar een nachtclub en zei: Ik heb van mijn leven nog nooit zoveel mooie vrouwen bij elkaar gezien.”
Haar metgezel zei:”Dat zijn helemaal geen vrouw en,maar mannen.”Hedy Lamarr heeft dagen lang daarna nog ver bijs terd rond gelopen over zoveel onverklaanbare schoonheid.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op FRED VAN DER WAL; SCHILDERKUNST ALS TRAVESTIE

  1. abraham middelkoop zegt:

    Loop U nog steeds in een beha door de klapro zen te darren en in lingerie door de tuin te walsen bij maanlicht? Welke echte man doet dat nou of ben U geen echte man? U rij toch ook geen auto? Nou meneer, in onze buurt zeggen ze het is gen man die niet autorijen kan

Plaats een reactie